Marknadsföring är a och o för en lyckad försäljning!

Det är också den svåraste biten, skulle jag vilja påstå!
Konkurrensen är hård i dag och den hårdnar ständigt. Fler och fler förlag dyker upp på marknaden, fler och fler ger ut sina böcker på egen hand. För att slå sig fram på bokmarknaden måste man helt enkelt synas.

Jag kan inte påstå att jag är någon stor beundrare av Camilla Läckberg, kanske på grund utav att deckare inte är en genre som tilltalar mig. Det jag dock kan beundra hos Camilla är hennes driv, framför allt i början av sin karriär som författare. Jag citerar från hennes egen webbsida: 
   
Med sig från utbildningen på Handels hade Camilla kunskaperna om marknadsföring och vikten av att träffa kunder. Under de första åren som författare var hon runt i nästan varenda bokhandel i landet för att signera och berätta om sina böcker. Det är ett både hårt och medvetet arbete som ligger bakom framgångarna.

Det handlar alltså om att synas. Boksigneringar och möten med läsare är A och O för att nå framgång.

Förlaget marknadsför dina böcker på de ställen jag beskriver på sidan Var kommer mina böcker att finnas till försäljning samt att vi annonserar på facebook och på google.

Det du själv måste göra för att synas är att vara aktiv på sociala medier och framför allt på din egen hemort. Det har visat sig att man säljer bäst i sitt eget närområde i form av boksigneringar, releasepartyn och annan privat försäljning. Hur detta går till hittar du under Boksigneringar  och Kommissionsavtal

Steg 1 när du håller ditt avtal i din hand!

Börja med att gå till en fotograf och ta en professionell porträttbild. Denna bild är viktig då läsarna är intresserade av hur författaren bakom en bok ser ut. Det kan kanske tyckas konstigt men en professionell författarbild kan verkligen göra skillnad.

Denna bild använder vi som förlag på bokens baksida samt på din författarsida på förlagets hemsida. Du själv använder den så till din egen författarsida, till dina visitkort m.m.

Skapa en sida på facebook enbart för din bok och ditt författarskap, kalla den
t ex Författare + ditt namn. Vissa väljer att döpa sin facebooksida efter bokens namn - nackdelen med detta är att du, om du skriver fler böcker, behöver en facebooksida till varje bok.

I högerspalten ser du bilder som visar var på f.b du hittar "Skapa en sida".

När detta är gjort berättar du lite om din kommande bok och ditt författarskap och bjuder in dina vänner till din sida.

På f.b kan man annonsera till en liten kostnad. Man kan marknadsföra ett inägg till en kostnad av 39 kr per dag. Det kan vara lönsamt att satsa två dagar, t ex lördag - söndag i samband med boksläpp, boksigneringar och annat. Det går att ställa in denna annons så att den bara marknadsförs på t ex din ort och i ditt närområde. Detta kan vara bra t ex vid boksigneringar, releasepartyn m.m. Det går också att ställa in målgrupp vilket innebär att annonsen bara visas för dem som kan ha särskilt intresse för din bok m.m.

 

Steg 2 skaffa ett Twitterkonto

På Twitter kan man lätt hitta personer som har intressen som sammanfaller med det du vill säga med din bok. Man kan helt enkelt söka på personliga intressen och få upp människor som t ex bokbloggar, älskar just din genré
o s v. Man följer då dessa personer och förhoppningsvis följer de er tillbaka. Twitter är ett utmärkt forum för kort information. T ex Bokrelease av den känsloladdade romanen ... + länk till din f.b-sida. 

Steg 3 Blogg

Det är ganska enkelt att starta en blogg och det finns en massa att välja på. Blogga gärna om din bok, dina tankar och ditt författarskap. Länka sedan till bloggen på din facebook-sida och Twittersida. Det finns flera bloggar och webbsidor som är gratis, t ex 123.min sida och wix.com som är mycket lätt att använda, wordpress.com och blogspot m.m. 

Hjälpa varandra?

Det kan ibland vara svårt att få recensenter att skriva recensioner om boken man just har släppt. Ett tips är att själv starta en bokblogg och recensera varandras böcker på denna blogg. Som förlag kan jag inte göra detta då jag anses subjektiv men en författare har sin fulla rätt att recensera en annan författare. Byt gärna böcker med varandra - stötta och hjälp varann med recensioner. Lägg också gärna till varandra på f.b och stötta varann. 

Kanske ser ni på varandra som konkurrenter på marknaden och därmed tycker det känns fel att marknadsföra någon annans bok? Detta har jag all respekt för men tänk som så att den andre författarens vänner kanske skulle uppskatta din bok och vice versa. Jag tror inte att ni på detta sätt konkurrerar med varandra, tvärt om tror jag att ni alla tjänar på denna typ av marknadsföring.

Steg 4 Visitkort, flygblad m.m.

Att ha visitkort tillgängliga vid boksigneringar är mycket viktigt. En intresserad läsare kanske inte har möjlighet eller viljan att köpa din bok vid signeringstillfället men om du har visitkort att dela ut kan denne läsare lätt hitta dig och din bok på nätet om den skulle ångra sig. Visitkort är överlag mycket bra att ha vid alla tillfällen. Även små flygblad kan vara bra att investera i, t ex för dem som har ambition och vilja att dela ut reklam i närområdet, på parkerade bilar m.m. Vistaprint är ett ställe som jag själv har använt, på deras webbsida är det väldigt lätt att skapa egna visitkort, affischer, flygblad m.m. och deras priser är överkomliga och de har ofta bra erbjudanden. Det finns säkert även reklambyråer i din närhet, ofta är de dyrare än Vistaprint, å andra sidan är kvalitén bättre och man får en personlig kontakt. Det är helt enkelt en kostnadsfråga.

Steg 5 Kontakter

Fundera lite över vilka du har i din egen bekantskapskrets. Känner du någon bokbloggare, någon reporter, någon bibliotekarie? Tveka inte att kontakta dessa och berätta om din bok samt att du har ett avtal med ett förlag och att din bok kommer att komma ut inom kort.

Om du känner någon bokbloggare eller annan person som brukar skriva recensioner, tveka inte att skriva ut ditt manus  i förhoppning om att få en recension redan innan din bok släpps. Förklara att det du lämnar i från dig är ett "råmanus" och att du enbart vill ha åsikter om själva storyn m.m. De flesta recensenter har i dessa lägen full förståelse för att det kan finnas fel i det s.k råmanuset. OBS! Det är dock viktigt att du har förlagets tillåtelse innan du skriver ut eller skickar en pdf-fil på den satta inlagan, eftersom förlaget äger alla av förlaget generade filer. Detta betyder att jag vill att du tar konakt med mig angående detta innan en pdf-utskrift eller pdf-fil till en inlaga skickas iväg. 

Kontakter är alltid bra att ha - om du inte har dessa kontakter - knyt dem. :)
Gå till din lokala tidning m.m. och presentera dig själv och din kommande bok. Ofta tycker lokala tidningar om att skriva om författare. Följ bokbloggare och kulturskribenter/reportrar på Twitter. Kanske någon av dessa nappar på just din bok.

När du äntligen håller din bok i din hand!

Det är nu marknadsföringen startar riktigt på allvar. Du har i detta skede redan fått en bild av din bok, skapad digitalt av mig, för din marknadsföring. Men nu kan du publicera bilden på dig tillsammans med din bok på din facebooksida. Berätta kort vad din bok handlar om och varför du skrivit den.

  • Ta nu den fyskiska boken och gå till din lokala tidning. Fråga om de kan tänka sig att göra ett reportage samt om de har någon på tidningen som kan tänka sig att läsa boken och skriva en recension.
  • Nästa besök är ditt bibliotek. Visa din bok och berätta om den. Fråga om biblioteket kan tänka sig att låta dig föreläsa om ditt författarskap på biblioteket.
  • Din lokala bokhandel nästa. Visa din bok och fråga om det är möjligt att få sitta och signera boken i bokhandeln. Mer om Boksignering på sidan Boksignering
  • Har du flera bokhandlare i din närmiljö, besök dem alla.
  • Fundera på vilka  olika typer av tidningar som kan tänkas vara intresserade av din bok. Jag menar alltså tidningar som skriver om saker som liknar det du själv tar upp i din bok. Det kan t ex vara tidningar som skriver om historia, vetenskap, det okulta m.m. Maila då dessa och berätta om din bok, varför du skrivit den och varför du skulle tycka att det vore trevligt om de ville ta med något om din bok i sin tidning. Det är ingen mening att bara skicka böcker, utan ta kontakt först och får du ett positivt svar - ja, då kan du skicka boken. Tidningar får en hel del böcker skickade till sig utan att de begärt det och flera tidningar anser detta irriterande, just därför är det bättre att först ställa en förfrågan.
  • Fundera över vilka andra affärer/butiker som kan tänkas vilja sälja din bok. Gå även till dessa och presentera boken. Det kan var livsmedelsbutiker som ICA, Hemköp, COOP m.m. Det bästa är förstås om de är villiga att köpa in ett antal ex. Du berättar då detta för mig så sköter jag resten med leverans, fakturering o.s.v. Många gånger är dock butiker tveksamma till att köpa in böcker, i detta läge kan du erbjuda dem Kommissionsavtal - läs mer om detta på sidan Kommissionsavtal.
  • Var också noga med att länka till förlagets e-butik eller din webbsida på förlaget då du marknadsför dig på f.b och Twitter. Det skall vara så enkelt som möjligt för läsaren att hitta mer om dig och din bok. Framför allt skall det vara lätt att hitta "Beställ/köp-knappen".
  • Tänk också på att din förtjänst blir störst om läsarna beställer din bok via förlagets webbshop. 
Jag önskar dig nu all lycka i din marknadsföring. Har du själv fler tips, maila gärna mig så lägger jag ut dem här.


 
I vänstermarginalen på f.b hittar ni funktionen "Skapa en sida". Klicka på länken på f.b och ni kommer till bilden nedan.
Välj kategorin "Offentlig person" i scrollningslisten finner ni författare. Välj denna och följ instruktionerna.
Oavsett vilken blogg du väljer är det oftast bara att följa instruktionerna. 123-min sida är användarvänlig men det finns en massa lättanvända bloggar på nätet.  Sök bloggar på google och pröva dig fram.
Oavsett vilken blogg du väljer är det oftast bara att följa instruktionerna. 123-min sida är användarvänlig men det finns en massa lättanvända bloggar på nätet. Sök bloggar på google och pröva dig fram.