I vår nätbokhandel säljer vi våra författares böcker. Vi levererar inom 3-5 arbetsdagar.

I menyn till vänster hittar ni recensioner.

Vill se mer av Doressea

Fint världsbygge, spännande karaktärisering och trovärdig huvudkaraktär som driver handlingen framåt. Hade gärna sett mer av världen och hoppas snart få möjlighet att läsa uppföljaren.

– Marika Lövström, läsare

Avien är så bra!

Maria har en fantastisk känsla för flyt, och hennes “Avien” är som en flod genom ett vackert sagoland. Allt sitter i texten, det blir aldrig för kort, för långt eller tråkigt. Man kan tro att Maria är född med pennan i sin (magiska) hand.

– Louise Baumgärtner, författare

Lättläst och välskriven!

En mycket lättläst, men samtidigt väldigt välskriven och genomtänkt bok. Berättelsen i boken behandlar ett högaktuellt och viktigt ämne som det måste skapas en diskussion kring. Bokens innehåll ligger skrämmande nära oss i vår vardag trots att den är dold under den "fina ytan" som vårt samhälle så gärna vill ge sken av. Boken var både spännande och fängslande redan från första sidan och sedan ända fram till slutet där något oväntat och sorgligt inträffar. Mycket bra bok helt enkelt, och dessutom väldigt snygg! Tycker absolut att ni ska läsa den.

Linnea Andersson

2018/06/04
En underbar bok som jag lovar berör alla som läser den. En varm, spännande bok som väcker många minnen till liv inom mig.
Tack Teresa Thurell! Du är en gåva till världen!

Annie Hernach Wennerstrand

Marias bokhylla

Gripande och spännande
... som första del i en serie på det här sättet är den väldigt bra. Man får lära känna de väsentliga personerna och jag älskar all koppling till det övernaturliga och den svenska folktron. Boken är oerhört gripande och på många sätt också spännande.
// även när jag inte läste boken fanns de där isgrå och bärnstensgula ögonen kvar i mitt bakhuvud och jag undrade ofta hur det skulle gå för dem. Nu när jag har läst klart boken känner jag mig lite tom.
Språket passar för tiden men är ändå modernt.

Läs hela recensionen på: Marias bokhylla

Maria - Sveriges nya fantasyprinsessa
Jag var säker på att Avien skulle vara bra, men SÅ HÄR bra? Jag är överraskad och imponerad. Det magiska och övernaturliga sätter färg utan att stjäla rampljuset från annat. Boken blir bara bättre och bättre och det spännande slutet är pricken över i. Jag längtar efter uppföljaren!

Tommy

Har just spenderat helgen på Bornö ett underbart naturreservat med perfekta läsningen av Stjärnsystrarnas hemlighet. Nu är den slut men kvar i mitt hjärta! Rekommenderas till alla och envar som önskar skön läsning i sommarens bästa tid!

Mette Johansen

O, låt mig till denna betagande bild berätta, att din bok Bärnstenar i vattnet, varur min blida mor läser för mig var dag, skänker sjuksalen nästan det enda ljus som däri faller, varande en av de ljuvaste böcker jag någonsin vetat, med en sådan sällsam ton av sagolik skönhet, låtande skira älvor dansa till näckens spel även omkring min sjuksäng, fyllande mig med den skäraste salighet och djupaste tacksamhet till dig och ditt författarskap.

Engla Louise Lernäs

En fantastisk berättelse. Det är spännande att få följa så många olika slags relationer. Allt från hemska till kärleksfullt vackra, och däremellan sorgliga och tragiska. Det är en kärleksroman som har det mesta i och med detta. Författaren berättar med en naturlig självklarhet. Hon har ett vackert och målande språk, vilket gör att man vill läsa vidare. Man vill veta mer. Det kändes sorgligt när boken tog slut. Kändes nästan som att lämna en vän. Men jag satt med ett leende på läpparna till slut, även om berättelsen bitvis är både hemsk och mycket sorglig. Jag har haft nöjet att få höra författaren föreläsa. Jag känner igen henne i texten. Hon fångar sin publik utan onödigt yviga gester. Det är en bok för alla. Den berör på djupet. Jag kan varmt rekommendera den. Tack för att jag fick läsa.

Uffe

veronicasbokstagram
Det är en bok där man som läsare inte bara följer med tillbaka i tiden, utan också får ta del av en annan värld där folktro och övernaturliga inslag är lika verkliga som den vanliga världen.//
Jag tycker om hur boken är skriven, med bra personbeskrivningar som gör att jag känner för karaktärerna. Den innehåller sådant som tilltalar mig. Förutom att den utspelar sig i historisk tid, så finns där övernaturliga väsen, såsom näcken, älvor och troll. Inslag av magi och kunskap om växter och dekokter. Häxor om man så vill, men hellre kloka kvinnor och män som inget hellre vill än att hjälpa, men som ändå lever i gemenskapens utkant. Detta tycker jag är fascinerande. Dock hade jag önskat ett rappare tempo, och något färre antal sidor. Handlingen blir stundtals lite för långsam. Trots det är jag nyfiken på fortsättningen.

Läs hela recensionen på: veronicasbokstagram

Vilka är Sveriges grundvalar?

Boken "Som skakar Sverige i dess grundvalar" väcker stora förväntningar och refererar till Hans Holmérs ord om när sanningen om Palme-mordet kommer fram kommer grundvalarna för Sveriges samhälle att förändras i grunden. Uppenbarligen visste Holmér en hel del om mordet på Olof Palme.
Denna situation utgör en fond till Lars Ambers roman och refererar till Sveriges roll som vapenhandlare och politisk aktör på den internationella scenen. I boken följer vi händelser som relaterar till de motköpsaffärer som ofta är ett krav vid stora vapenaffärer. Vi följer kampen om kontrollen av svensk ny avancerad forskning inom nanoteknologi och solceller beroende av sällsynta mineraler som finns i Brasilien. Med i detta spel ser vi representanter från de dominerande internationella krafterna Kina och USA, men även hur personliga ambitioner som spårar ur till girighet och beredskap att gå över lik kan förändra spelplanen drastiskt.
Boken uppvisar ett antal oväntade och dramatiska händelser som ger berättelsen spännande vändningar som kan vara svåra att hänga med i som läsare, men som gör att man inte gärna lägger ifrån sig boken. Som läsare förnimmer man lite av en tillvaro som är "larger than life" och väcker frågor om hur världen styrs. Hoppas att detta kan väcka ett intresse att läsa boken.

Patrik Hidefjäll

Svenska böcker
Michèle kan verkligen beskriva natur, känslor och göra starka karaktärer. Teresa och Lövjekarlen är starka personligheter och deras känslor kan man nästan ta på. Den tid som boken utspelar sig var hemsk med häxprocesserna och även detta beskriver Michèle jättebra. Det var fint att få följa Teresa och Lövjekarlen på deras vandringar, personerna de mötte och deras öden. Tidvis är det mycket sorgligt men även spännande och fullt av kärlek.
Betyg: 4/5

Läs hela på: Svenska böcker

DAST Magazine

En thriller om svensk vapenhandel, fiktiv historia men lätt igenkännlig för den som läst tidningar de senaste decennierna.

Pseudonymen Amber, enligt uppgift en välrenommerad utrikeskorrespondent, skriver trovärdigt och övertygande som de högtflygande affärer som vi andra markbundna är lyckligt (åtminstone nästan) ovetande om. Dessutom skriver han väl och inte alltid på den vanliga tidningsprosan. Kända namn från förr och nu dyker upp (Olof Palme, Rysslands president Putin och Frankrikes misslyckade presidentkandidat Le Pen) som tillsammans med hemliga agenter gör sitt bästa för att hindra Dahlberg i hans personliga värv.
Lite (och inte så lite heller) är det en nyckelroman //spännande är det och man inser att det ligger idogt grävande om korruption och maktbegär, lögner och andra blå dunster bakom historien.

Läs hela recensionen på DAST Magazine

loading...

Underbar
Att ge sig in i Aviens kontrastrika värld är som att ta en färggrann och spännande resa. Lättläst, lättsmält och alldeles underbar!

Linn

Jag har nyss läst ut Maria Wälsäters nya bok. Det är så värd att läsa. Jag har i princip sträckläst den och längtar redan efter fortsättning. Man blir lätt fångad i boken, och man vill vara kvar!

Maria Renhult

Kulturladies
”Året är 1936 och i ett fönster tittar en förskrämd kvinna ut. Hon klamrar sig fast vid minnen av en lycklig tid, en tid när hon fortfarande kunde andas...” Så börjar denna historiska roman om ett gripande kvinnoöde. Levnadsglada Emma växer upp i ett kärleksfullt hem och framtiden ser ljus ut. Hon planerar en framtid med kärleken Alfred. Men allt kullkastas när hon tvingas gifta sig med den dubbelt så gamla storbonden. Hur kan så mycket ondska finnas i en man? Emma är en överlevare och jag grips av hennes öde. Jag sträckläste boken och tänkte mycket på alla de kvinnor vars livsöden aldrig berättats... Stort tack @stinanilssonbassell för denna läsupplevelse och hur historien vävdes samman till ett pussel som gav förståelse för människornas agerande.

Boklunga
Man blir arg när man läser den här. Och ledsen över det kvinnoförtryck som utspelar sig. Ett så hemskt och tragiskt kvinnoöde. Hur en person kan brytas ner så totalt, samtidigt som ingen gör något för att hjälpa henne. 22-åriga Emma som drömde om ett liv med kärleken Alfred blev istället bortgift till dubbelt så gamla storbonden Niklas. //
De stunder jag kommer in i boken känner jag verkligen med Emma och vill bara ta henne under mina vingar och säga att allt blir bra nu. // En bok som tog lite tid för mig att läsa, men som stannar en stund. Jag tror det här kan vara en oerhört bra bokcirkelbok då det finns mycket att diskutera.

Läs hela på boklunga

Speedreader

Jag gillar att läsa om kvinnoöden under tider som fortfarande var väldigt styrande av män. När jag kommit en bit in i boken slås jag av huvudpersonen Emmas rädsla för sin son som är ett . Hur man kan leva tillsammans med någon som en fånge i sitt egna hus? där någon ser på en med ett hat precis som hennes son Axel. Jag känner väldigt mycket inför Emma som person, jag vill kliva in i boken och hjälpa henne.

Det finns ett vemod som löper som en röd tråd genom hela berättelsen. Stina skildrar gränsen mellan lycka och olycka på ett vis som gör att man förstår hur snabbt saker kan förändras. I mjölnarens spår, är i sina delar väldigt gripande men – en del kring historien om Emma själv i hennes ungdom kunde kortats ner. Vad som är bra är att man uppmärksammar människors beteende, att inte ”se” vad som sker mitt framför deras ögon av rädsla kanske?

Läs hela recensionen på: Speedreader

Pias Lilla Kulturblogg
Såg att någon sagt att intrigen är som hämtad från Vilhelm Moberg och det kan jag hålla med om.
Det är lite för tråkigt och tragiskt för att det ska falla mig i smaken. // Ändå är det något som lockar mig att läsa vidare. Jag vill veta hur det går för Emma. En av de lyckligaste scenerna är när hon och Elsa drar lakan av möblerna och hon lägger sig på golvet för att skratta. Den scenen såg jag framför mig, klart och tydligt.
Storyn utspelar sig på gården och det är inte så många fler miljöer som beskrivs. // Boken kom till efter ett besök i ett gammalt hus, skriver Stina. Det är kul att fler får storys av ett hus eller en miljö och sen sätter sig ner för att skriva om det.

Läs hela recensionen på Pias Lilla Kulturblogg

Bra böcker
Tidigt i boken låter Emma en klänning som hon fick av sin far i sin ungdom spela upp minnen från en svunnen tid. Detta fick oss att börja tänka på hur starkt kläder faktiskt är förknippade med minnen. Generellt är det faktiskt en sak som vi tänkte på då vi läste boken hur författaren inte viker från att utreda karaktären av minnen från ens eget liv. Hur och vad minns man?
//I mjölnarens spår är intressant och språket stundvis nästan poetiskt med den är tragisk och varken läsare eller Emma ser mycket hopp om att det ska ske en ljusning.
En sak som är central och berättas på ett detaljerat och beskrivande sätt i boken är Emmas relation till sin far. Relationen är en intressant blandning av aktning och svek som lyfter läsarens intresse för historien.

Läs hela recensionen på: Bra böcker

Books of Sweden

”Var är du, min älskade?”

Det är i slutet av 1800-talet. Emma Klasdotter är ung, lycklig och kär. Hennes kärlek för Alfred är stor. Hon har hela framtiden framför sig. // Men det blir inte som hon hade tänkt sig.
    Emma blir bortgift mot hennes vilja med en äldre man och börjar ett liv hon avskyr. //
    En mörk historia som utspelar sig under en tid där kvinnor i Sverige inte fick höras. Boken innehåller spår av en tung sorg, avsaknad kärlek och kämparglöd. Vackert språk, och en berättelse som inte lämnar någon oberörd.

Läs hela recensionen på: Books of Sweden