Bärnstenar i vattnet - recensioner och korta omdömen

Skriv gärna en recension eller kortare omdöme i formuläret till höger.

2018/08/15
De flesta av oss har säkert hört talas om själslig kärlek men inte funderat närmre på vad det egentligen är. Efter att ha läst den här boken blir det fullkomligt klart, åtminstone för mig, vad det innebär. Kärlekshistorien som jag får ta del av i är både vacker och sorglig, ibland nästan outhärdlig. Men framför allt är den själslig och varar i all evighet! För vem har sagt att det bara är ett liv vi har att leva?
Michelle lyckas måla upp de mest sagolika av miljöer och hon skildrar sina karaktärer på ett sätt som gör att jag kommer dem riktigt, riktigt nära -ibland för nära. För lika mycket som jag kom att älska vissa av dem avskydde jag andra.
Jag tyckte verkligen om den här boken och om min familj inte fann mig vidare social under den sista semesterveckan så skyller jag helt och hållet på författaren… När jag förlorar mig i sida efter sida så vill jag tro på älvor och troll, och jag vill besitta gåvan att höra näcken spela! Men framför allt så tänker jag att det som finns har en gång inte funnits…

Linda Gabrielsson

2018/05/30
Marias bokhylla

... som första del i en serie på det här sättet är den väldigt bra. Man får lära känna de väsentliga personerna och jag älskar all koppling till det övernaturliga och den svenska folktron. Boken är oerhört gripande och på många sätt också spännande.
// även när jag inte läste boken fanns de där isgrå och bärnstensgula ögonen kvar i mitt bakhuvud och jag undrade ofta hur det skulle gå för dem. Nu när jag har läst klart boken känner jag mig lite tom.
Språket passar för tiden men är ändå modernt.

Läs hela recensionen på: Marias bokhylla

2018/04/21
O, låt mig till denna betagande bild berätta, att din bok Bärnstenar i vattnet, varur min blida mor läser för mig var dag, skänker sjuksalen nästan det enda ljus som däri faller, varande en av de ljuvaste böcker jag någonsin vetat, med en sådan sällsam ton av sagolik skönhet, låtande skira älvor dansa till näckens spel även omkring min sjuksäng, fyllande mig med den skäraste salighet och djupaste tacksamhet till dig och ditt författarskap.

Engla Louise Lernäs

2018/03/18
veronicasbokstagram
Det är en bok där man som läsare inte bara följer med tillbaka i tiden, utan också får ta del av en annan värld där folktro och övernaturliga inslag är lika verkliga som den vanliga världen.//
Jag tycker om hur boken är skriven, med bra personbeskrivningar som gör att jag känner för karaktärerna. Den innehåller sådant som tilltalar mig. Förutom att den utspelar sig i historisk tid, så finns där övernaturliga väsen, såsom näcken, älvor och troll. Inslag av magi och kunskap om växter och dekokter. Häxor om man så vill, men hellre kloka kvinnor och män som inget hellre vill än att hjälpa, men som ändå lever i gemenskapens utkant. Detta tycker jag är fascinerande. Dock hade jag önskat ett rappare tempo, och något färre antal sidor. Handlingen blir stundtals lite för långsam. Trots det är jag nyfiken på fortsättningen.

Läs hela recensionen på: veronicasbokstagram

2018/02/17
Svenska böcker
Michèle kan verkligen beskriva natur, känslor och göra starka karaktärer. Teresa och Lövjekarlen är starka personligheter och deras känslor kan man nästan ta på. Den tid som boken utspelar sig var hemsk med häxprocesserna och även detta beskriver Michèle jättebra. Det var fint att få följa Teresa och Lövjekarlen på deras vandringar, personerna de mötte och deras öden. Tidvis är det mycket sorgligt men även spännande och fullt av kärlek.
Betyg: 4/5

Läs hela på: Svenska böcker

2017/09/22
Blogg Linnea Dunér
Bärnstenar i vattnet är en historisk roman med övernaturliga inslag. Näcken har en alldeles särskild roll i berättelsen och vi får även träffa danslystna älvor – ni vet, de nordiska älvorna, som de flesta numera förväxlar med dimslöjor över ängar och åkrar. Det är en vacker miljö som Michèle målar upp och det är en njutning att befinna sig med Teresa och lövjekarlen i de ångermanländska skogarna och vid den brusande Styrån.
Det är en lång bok med en ganska stillsam handling, så det tog mig ett tag att komma igenom den. Men det var värt sin tid! Den blev bättre och bättre för varje kapitel, och slutet lämnade mig starkt berörd och med en längtan till fortsättningen Trollsländor, som även den kommer att ges ut på Ebes förlag.
Boken släpps i samband med bokmässan i Göteborg, där författaren även kommer att hålla ett anförande om boken och om svensk folktro. Så om du, till skillnad från mig, är lycklig nog att befinna dig på mässan, gå och lyssna på henne!

Läs hela recensionen på: Blogg Linnea Dunér

Recensioner "Bärnstenar i vattnet"

Skriv gärna en recension/kort omdöme i formuläret nedan.