Skriv gärna en recension eller ett kort omdöme i formuläret till vänster.

2017/01/23
Publiceras i BTJ-häftet nr 7, 2017.
Lektör Anna Wilner
Recension

Girlhood - har himlen en förort? är en stark debut som lyfter fram tjejerna i förorten.

Huvudpersonerna är fyra tonårstjejer, vars liv kantas av droger, våld, sexuella övergrepp och kriminalitet i slutet av 1990-talet. Bakom deras destruktiva leverne döljer sig tragiska uppväxter och deras vänskap prövas starkt av förortslivet. Samtidigt är vänskapen ibland deras enda livlina. //En del kapitel är också helt skrivna på förortssvenska. Språket flyter lätt, men backar inte för att skildra den osminkade verkligheten. Stark lyckas med starka personskildringar//
Boken lyfter fram en grupp, förortstjejerna, som tidigare inte synts så mycket i ungdomslitteraturen och visar på deras styrka trots extremt tuffa omständigheter. Den funkar utmärkt för gruppdiskussioner om att utvecklas och finna styrka i varandra när samhället sviker.

Boktips februari - Malmö stad

STRÄCKLÄSNING UTLOVAS!
Johanna, Zandra, Riita och Fatima lever på ett sätt helt vanliga tonårsliv, men det är en del strul och problem. En fantastisk bok som skildrar fyra unga tjejers liv och vägen till att bli vuxna i slutet av 90-talet, då "kickerkulturen" var som störst. Vi får lära känna tjejerna, språket flyter  på och det är en ganska "osminkad" berättelse om hur det är att vara ung. Sträckläsning utlovas!  Passar dig som är 14 år och uppåt.

Malmö stads bibliotek

2017/04/08

Den är helt suverän! Den är stark och äkta, rakt på, rakt in. En bok som behövdes!
När man jobbat med ungdomar länge blir man glad när det dyker upp en bok som ocensurerat skildrar verkligheten för utsatta ungdomar så som det faktiskt ser ut. Möter man det inte så blundar man nog för hur hårt livet kan vara för de där unga utanför ens egen världsbild ... Så jätteviktigt som ögonöppnare och debattstartare.

Emma Berglund, kurator på Ungdomsmottagningen Västernorrland

Villivonkansbooks
2017/02/14

Girlhood Har himlen en förort? Skriven av Maria Stark och utgiven av Ebes Förlag. Det är en historia om livet i förorten för Johanna, Riita, Zandra och Fatima. Ett tufft och hemskt liv som kantas av våldtäkter, droger, alkohol och prostitution. Men det finns ändå ett hopp om ett bättre liv någonstans i framtiden. Det är en ganska rå bok, man känner stort obehag för vad som händer tjejerna och den är stundtals tuff att läsa. Man hoppas hela tiden att det ska vända för tjejerna. Språket är skrivet på förortssvenska med många slanguttryck, känns som Maria fångat språket exakt med verkligheten. Gillar boken och skulle gärna läsa en bok till, en bok där man får veta hur framtiden blev för dem.

Betyg ( 3 av 5)
Tack ebesforlag.se

20170220