Kärlek tjockare än blod - recensioner och kortare omdömen

Skriv gärna en recension eller kortare omdöme i formulätet till höger.

"En debut med mersmak"
Publiceras i BTJ-häftet nr 16, 2017.
Lektör Hanna Gunnarsson

Gabrielsson skriver inkännande om både svåra och sorgliga saker och har en fin känsla för sina karaktärer. Hon har stora ambitioner med sin roman och med god känsla för berättandet och fint driv i språket lyckas hon hålla intresset uppe trots vissa partier på tomgång.
Med sitt innehåll kan boken ge både lindring, tröst och eftertanke åt alla som befinner sig mitt i relations- och familjebildandets bitvisa kaostillstånd. En debut med mersmak.

2018/03/22
En fantastisk berättelse. Det är spännande att få följa så många olika slags relationer. Allt från hemska till kärleksfullt vackra, och däremellan sorgliga och tragiska. Det är en kärleksroman som har det mesta i och med detta. Författaren berättar med en naturlig självklarhet. Hon har ett vackert och målande språk, vilket gör att man vill läsa vidare. Man vill veta mer. Det kändes sorgligt när boken tog slut. Kändes nästan som att lämna en vän. Men jag satt med ett leende på läpparna till slut, även om berättelsen bitvis är både hemsk och mycket sorglig. Jag har haft nöjet att få höra författaren föreläsa. Jag känner igen henne i texten. Hon fångar sin publik utan onödigt yviga gester. Det är en bok för alla. Den berör på djupet. Jag kan varmt rekommendera den. Tack för att jag fick läsa.
Uffe

Villivonkansbooks

Boken är en fin skildring om kärlek utöver blodsband, den visar att kärleken kan vara lika stor till ett barn även om man inte själv bärt barnet. Boken ger hopp, fast den stundtals är ganska mörk och tung. Bitvis klarade jag knappt att läsa den, speciellt när pappan slog och förgrep sig på sin egen son, så fruktansvärt hemskt. Förstår på ett sätt varför det är med i boken, för att man ska förstå pappan mer och sannolikt varför han är som han är, men för min del hade boken vart bättre utan det alls. I övrigt är boken trevlig och läsvärd, men hade gärna följt Cornelias uppväxt mer från hennes sida och inte bara via Alice. Tycker boken är en bra debutroman!

Läs hela recensionen på Villivonkansbooks

"Kärlek tjockare än blod" av Linda Gabrielsson

Lämna gärna en recension eller ett kortare omdöme i formuläret nedan.