Laima och den besynnerliga fegheten, recensioner och korta omdömen

Skriv gärna en recension i formuläret till höger på denna sida.

2018/09/17
Luftig och läsvärd.

Laima och den besynnerliga fegheten är en bok som behandlar ett allvarligt ämne utan att kännas för tung. Tvärt om så är boken lättläst trots att den innehåller både våld och sexuellt utnyttjande. Boken känns aktuell, då den tar upp ett ständigt relevant och allvarligt problem i samhället. Jag tycker ofta illa om karaktärerna i boken, speciellt när det gäller deras åsikter, men samtidigt gör det dem mer realistiska. Människor är inte problemfria och de har annorlunda värderingar, och det kommer fram i den här boken. Man behöver dessutom inte tycka om karaktärerna för att tycka att en bok är bra. Det som gör att jag tycker om den här historien är framför allt att den handlar om en stark kvinna som försöker rädda sig själv. I en värld bland hallickar och torskar finns det sällan någon prins som kommer till ens räddning, så Laima får göra sitt bästa för att rädda sitt eget liv. Det behövs fler böcker om kvinnor som står upp på egen hand, och det här är en sådan bok. Den är kanske inte så gripande som jag hade väntat mig, men ändå läsvärd. Och trots sina nästan 400 sidor kändes den luftig och gick fort att läsa, och ibland är det ju precis det man är ute efter.

Läs hela recensionen på: Bokhusflickan

Vilken debut!
Ganska snart fick jag associationer till Jens Lapidus fängslande och fartfyllda stil. Ändå har Anna Ocklind något helt eget att komma med. // Hursomhelst är det en lysande debut av en skicklig författare som lyckas hålla många bollar i luften - och att inte tappa en enda. Ser fram emot uppföljaren!

Ing-Marie Bergh
Läs hela recensionen på Bokus

2018/07/22

Väl värd att läsas!
Mycket lättläst bok som du fångar i direkt och sen inte kan släppa ifrån dig. Aktuellt ämne som är så viktigt att belysa vilket författaren gör på ett bra och givande sätt.
Twistat och oväntat slut!

Kan varmt rekommendera denna bok till alla som vill ha en lättläst, välskriven, spännande och intressant bok.
Själv väntar jag på ny bok från denna debutförfattare!

Ulrika Rieckmann

2018/06/27

En mycket lättläst, men samtidigt väldigt välskriven och genomtänkt bok. Berättelsen i boken behandlar ett högaktuellt och viktigt ämne som det måste skapas en diskussion kring. Bokens innehåll ligger skrämmande nära oss i vår vardag trots att den är dold under den "fina ytan" som vårt samhälle så gärna vill ge sken av. Boken var både spännande och fängslande redan från första sidan och sedan ända fram till slutet där något oväntat och sorgligt inträffar. Mycket bra bok helt enkelt, och dessutom väldigt snygg! Tycker absolut att ni ska läsa den.

Linnea Andersson

Skriv gärna en recension/kortare omdöme i formuläret nedan.