Stjärnsystrarnas hemlighet - recensioner och korta omdömen

Skriv gärna en recension, kortare omdöme i formuläret till höger.

2019/01/25
Trevlig magi om viktiga frågor!
Här får vi möta många sköna karaktärer. Magi och härliga naturupplevelser blandas i högst aktuell verklighet. Stjärnsystrarna har förmåga att få uppenbarelser i form av visioner vid hemliga ritualer. Visioner som visar sig slå in en efter en. Kärleken blomstrar på flera plan och i olika åldrar. Härligt. Man kan känna doften av skog och framför sig kan man se den undersköna källan med sitt läkande kristallklara vatten.

Stjärnsystrarna får anledning att ses igen då skogen där Turild bor är hotad av giriga bröder, som bor på andra sidan sjön. Turild får hjälp från både väntat och oväntat håll. Tonårstjejen Amandas bortgångna mormor Agnes var en gång med i Stjärnsystrarna, vilket Amanda inte hade en aning om. Amanda visar sig ha samma magiska förmågor som sin mormor. Saknande efter mormodern är stor men via mötet med Greta blir Amanda snabbt en del av systrarna och kommer på så sätt närmare hela sin mormors liv.

Många vill vara med att rädda skogen. På gården hos Turild samlas de och vi får lära känna många härliga personer. De har olika bakgrund och åldrar men här kommer de varandra nära i kampen för en gemensam sak. Författaren beskriver livet på gården målande och fint. Man får lust att dela deras gemenskap på plats.

Boken är lättläst med enkelt språk och den är lätt att förstå. Att rädda skog är ett viktigt ämne och det märks i berättelsen att författaren brinner för miljöfrågor. Frågor som i vissa korta partier i boken nästan är på vippen att ta över själva storyn. Det är en vacker bok som man blir glad av att läsa och den kan läsas av alla. För egen skull och min högst personliga smak hade jag dock önskat att de båda parterna i huvudintrigen hade brakat lös lite mer kraftfullt och lite tidigare i berättelsen. Det blir lite väl trevligt emellanåt. Men när boken är slut kommer man i alla fall på sig att sitta med ett leende på läpparna. Jag tycker att så många som möjligt ska läsa den. En fin berättelse och ett ack så viktigt och aktuellt ämne. Tack för trevlig läsning Teresa.

Uffe

2019/01/21
En stark läsupplevelse med många härliga karaktärer som jag kom att tycka mycket om. Romanens handling är lätt att komma in i jag sträckläste den eftersom den var så spännande och bjöd på oanade händelser hela tiden. Väldigt varm och tänkvärd. Läs den!
Anna Andersson Goodreads

2018/11/28
Spännande, magisk och upplyftande!
Amandas mormor har dött och hon lär känna Greta och hennes vänner. De kände mormor som var medlem av ett hemligt sällskap. De är roliga och kunniga om naturen. Turid bor ute i skogen. Den är hotad att avverkas. Stjärnsystrarna sammankallar sina vänner och Amanda tar hjälp av sina vänner för att rädda skogen. Viktor börjar få upp ögonen för Amanda och ser henne inte bara som sin lillasysters bästa kompis. En bok om hopp, sorg och kärlek.

Rosie
Göteborg Akademibokhandeln Nordstan

2018/07/17

Nu har jag läst ut boken. Så fin! Det var så gott att vara tillsammans med folket i denna berättelse. Stärkande och inspirerande. Jag är alldeles varm inuti av den. Tack!

Helena Dalnäs

2018/06/25

En jättefin bok! Berättarglädje, tänkvärd, djup och spännande.

Marianne Norrthon

2018/06/04

En underbar bok som jag lovar berör alla som läser den. En varm, spännande bok som väcker många minnen till liv inom mig.
Tack Teresa Thurell! Du är en gåva till världen!

Annie Hernach Wennerstrand

2018/05/28

Har just spenderat helgen på Bornö ett underbart naturreservat med perfekta läsningen av Stjärnsystrarnas hemlighet. Nu är den slut men kvar i mitt hjärta! Rekommenderas till alla och envar som önskar skön läsning i sommarens bästa tid!

Mette Johansen

Skriv gärna en recension eller ett kortare omdöme i formuläret nedan.