Trollsländor recensioner och korta omdömen

Skriv gärna en recension eller kortare omdöme i formuläret till höger på denna sida.

2010/07/19
Fantastiska naturskildringar och djupa känslor. Med Trollsländor har Michèle Glatthard återigen lyckats skapa en bok som berör. Den får mig att lida med karaktärerna, speciellt Einar och Liv, när de har sorg, glädjas när de är lyckliga. Jag vill vara med dem och dansa med älvorna och höra Näckens melodi vid älven.
Trosllsändor kan jag varmt rekommendera för alla som gillar historiska berättelser med mycket inslag av folktro.
Betyg: 4/5

Läs hela recensionen på: Svenska böcker

2018/12/19
Sagolika miljöer och förföriskt vackert språk
Inte förrän jag började läsa "Trollsländor" förstod jag hur mycket jag saknat både författaren och de sagolika miljöer hon målar med sitt förföriskt vackra språk. Jag ville verkligen tillbaka till Lövjekarlen och hans vandringar.
Direkt i bokens början överraskar författaren mig. Jag finner huvudkaraktären på en plats jag inte hade förväntat mig. Omedelbart ser jag till att alla mina sinnen är koncentrerade. Intressant, nu vill jag veta ännu mer, helst direkt, vilket gör att jag läser vidare omgående. Om det är ett medvetet drag av författaren måste jag säga att det är otroligt skickligt gjort.
Att följa karaktärerna gör många gånger ont. Men de är också beskrivna med en stor portion kärlek. Man får känslan av att man känner dem. Att man nästan själv kan prata med dem, ja nästan ta på dem. Hur nära känslan är blir extra tydligt när någon av dem försvinner ur handlingen. Förutom att tårna fyller ögonen känns det också som någon mycket nära mig fattas. Fantastiskt. För er som, av någon anledning, ännu inte lärt känna Lövjekarlen och alla de andra ber jag er genast att börja läsa vad denna författare har att berätta för er. Vänta inte längre än några hjärtslag innan ni beställer hennes böcker. Ni har allt att vinna. Tack för ännu en sagolikt vacker och fin läsupplevelse.

/Uffe

Recension "Tollsländor"